Meny
Sök
200+ varumärken
1-3 dagars leverans
Fri frakt över 699:-
Rochas
Rochas började som ett franskt modehus som grundades av Marcel Rochas 1925. Från 1925 till 1953, när haute couture-divisionen stängde sina dörrar, klädde Marcel Rochas kvinnor i framåttänkande mode som också hyllade traditionella feminina silhuetter. För att förutse behoven hos moderna kvinnor i början till mitten av 1900-talet var Rochas först med att designa 2/3-långa kappor och kjolar med fickor. Han skapade också klänningen "sjöjungfrun", som fortsätter att inspirera kvinnors klänningsdesign idag.
Företaget utökade sitt utbud till att inkludera dofter, och började med en trio av parfymer, Avenue Matignon, Air Jeune och Audace, 1934. Parfymerna togs bort från marknaden under andra världskriget, men företagets mest kända doft, den klassiska Femme, lanserades 1943 och är fortfarande en flerårig bästsäljare. Rochas var en tidig anpassning av korsförsäljningen och marknadsförde läppstift och strumpor som följeslagare till Femme. Företagets första doft för män, Moustache, lanserades 1949.
Doft- och kosmetikadivisionen Rochas var en enorm framgång och Marcel Rochas stängde haute couture-divisionen 1953, innan han gick bort 1955. Med dofter som nu står i fokus, Rochas unga fru Helene, som då bara var 30 år gammal av hans död, tog rodret och förvandlade Rochas hus till ett mångmiljonföretag innan han sålde det 1971.
Företaget bytte ägare flera gånger under slutet av 1900-talet. Helene Rochas återvände till och med som konsult från 1984 till 1989. Proctor and Gamble förvärvade företaget 2003, och återlanserade modedivisionen, under ledning av Olivier Theyskens från 2003 till 2006. Ett tvåårigt uppehåll följde, med mode företag som lanserades igen 2008 under sin nuvarande kreativa chef, Marco Zanini.
Dofter är fortfarande den viktigaste produkten för varumärket Rochas, och Rochas har anställt sin egen in-house parfymör, Jean-Michel Duriez, sedan 2008.